سلامت

اطلاعاتی در خصوص مزایای چرت بعداز ظهر

چرت بعداز ظهر در افراد بالای ۶۰ سال باعث بهبود عملکرد برای ادامه مدت روز میشود.

متخصصان می گویند چرت بعد از ظهر با استراحت مغز و پاکسازی افکار روزمره ، به سود افراد در هر سنی است.
یک متخصص در این خصوص اظهار داشته است: بهترین چرت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است که بین ساعت ۱۳ تا ۱۵ انجام می شود.
یک متخصص دیگر هشدار داد که چرت های طولانی تر ممکن است نشانه این باشد که فرد خواب شبانه کافی ندارد.

چرت بعداز ظهر
چرت بعداز ظهر

برخی این چرت را نشانه تنبلی ، کمبود انرژی یا حتی بیماری می دانند.

اما یک مطالعه جدید نشان می دهد اگر بالای ۶۰ سال دارید خواب بعد از ظهر ممکن است شما را از نظر ذهنی هوشیارتر کند.

به گفته محققان ، افراد مسنی که چرت بعد از ظهر را در برنامه خود دارند، در آزمون شناختی نمره بالاتری نسبت به افرادی که چرت نمی زنند ، دارند.

این مطالعه که در مجله General Psychiatry منتشر شده است ، سلامت جسمی و شناختی را در بین ۲۲۱۴ فرد بالای ۶۰ سال ساکن در شهرهای بزرگ چین بررسی کرده است.

از این تعداد ، ۱۵۳۴ چرت بعد از ظهر را در برنامه روزمره خود داشته و به طور منظم آنرا انجام میدادند، در حالی که ۶۸۰ نفر این خواب کوتاه نیمروزی را در برنامه نداشتند.

چرت بعداز ظهر
چرت بعداز ظهر

بر اساس مطالعه ای که دکتر لین سان از مرکز بیماری های آلزایمر و اختلالات مرتبط با آن در مرکز بهداشت روانی شانگهای و دانشگاه جیائو تانگ شانگهای به رهبری دکتر لین سان از بیماران مبتلا به آلزایمر و به ویژه در سه دسته اخیر عملکرد خوبی داشته است.

داوینا رامکیسون ، مدیر سلامتی Zevo Health ، گفت: “خواب ارتباط زیادی با ظرفیت یادگیری شما دارد.”
“چرت زدن به مغز شما کمک می کند تا از فرسودگی شغلی یا هجوم بیش از حد اطلاعات بازسازی داشته باشد. هنگام چرت زدن ، مغز شما اطلاعات غیرضروری را از مناطق ذخیره موقت مغز شما پاک می کند تا آنها را برای جذب اطلاعات جدید آماده کند. “

یک چرت ایده آل و سالم باید بعد از ظهر بین ساعت ۱۳ تا ۱۵ انجام شود. و مدت زمان آن ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بسیار ارزشمند است.
شواهد نشان می دهد که چرت زدن برای بهبود خلق و خو ، انرژی و بهره وری در عین کاهش اضطراب و تنش جسمی و روحی عالی است.

یک چرت کوتاه بعد از ظهر می تواند احساس هوشیاری و آمادگی لازم برای مقابله با بقیه روز را بدون احساس کمبود انرژی برای شما فراهم آورد.

یک کارشناس در این خصوص میگوید: اگر شما می توانید برای مدت زمان کمی طولانی تر ، مثلا ۶۰ دقیقه چرت بزنید ، شواهد نشان می دهد که چرت زدن برای این طول می تواند در واقع به یادگیری شما کمک کند. “همانطور که در طول این خواب طولانی تر ، مغز شما شروع به انتقال خاطرات از محل نگهداری موقت شما – هیپوکامپ – به خانه دائمی خود ، قشر می کند.”

همه چرت ها سالم نیستند

 

دکتر آبهیناو سینگ ، متخصص پزشکی میگوید که در حالی که سایر مطالعات نشان داده اند که چرت بعد از ظهر چابکی ذهنی را بهبود می بخشد ، اما هنوز مشخص نیست که چرت زدن می تواند با کاهش سن از کاهش شناخت جلوگیری کند.

با این حال ، چرت زدن طولانی تر ممکن است مشکل ساز باشد .

چرت بعداز ظهر
چرت بعداز ظهر

اگر مرتباً خود را بیش از ۱ ساعت در حال چرت زدن می بینید ، این می تواند نشانه ای از کمبود و یا کیفیت خواب شبانه شما باشد. بسیاری از اختلالات خواب می تواند کمیت و یا کیفیت خواب شما را پنهان کرده و تخلیه کند … عادات نامناسب خواب نیز می توانند در جریان این امر باشند.

سینگ گفت: “در افراد مسن ، شرایط پزشکی و یا داروهای مورد استفاده برای درمان آنها نیز می تواند کیفیت و کمیت خواب را تحت تأثیر قرار دهد.” “برخی از داروهای فشار خون ، داروهای آرتروز ، شل کننده عضلات و برخی داروهای بهداشت روان می توانند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارند.”

برای تعیین نیاز به خواب بیشتر در بین افراد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

سینگ گفت ، او سالخورده است و از جمله چرت زدن بیشتر ، نشانه ای است که بدن در تلاش برای جبران افزایش التهاب مربوط به افت شناختی و زوال عقل است.

 

تدوین و گردآوری:مجله آفتابگردان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا