سلامت

دچار بیخوابی و بدخوابی هستید؟ چند پیشنهاد مختلف

بیخوابی و بدخوابی یکی از مشگلات مهم برخی از افراد است و خوابیدن و استراحت کردن مغز و جسم انسان ، یکی از نیازهای اولیه هر شخصی است و شکی نیست یکی از اولویت های انسان است.

خواب حالتی از ناهشیاری است که مغز به محرک های داخلی بدن بیشتر از محرک های خارجی واکنش نشان میدهد. و این مسئله قابل ذکر است که هر کدام از مراحل خوابیدن ،یک هدف مهم در پی دارد و به بهبود عملکرد مغز و جسم کمک شایانی خواهد نمود.

بیخوابی و بدخوابی

بیخوابی و بدخوابی
بیخوابی و بدخوابی

خواب خوب و آرام برای بدن انسان در مسیر بازیابی انرژی های از دست رفته و همچنین تسکین داده های ورودی فکری و ذهنی تاثیر دوچندان خواهد گذاشت ،بنابراین تنها خوابیدن به هر طریقی نیازهای بدن را جبران نکرده و لازم است این خوابیدن از حداقل های لازم از لحاظ کیفی و مدت مورد نظر برخوردار باشد.

بد نیست بدانید برخی از مواد شیمیائی و ساختارهای مغز ،حالت خواب را بوجود می آورند که در واقع ریتم شبانه روزی نام میگیرند.این ریتم به کنترل دمای بدن ،فشارخون و ترشح هورمونها میپردازد.

طبق تحقیقات انجام شده رفتن به خواب آرام و راحت معمولا بایستی سریع اتفاق بیفتد ،مگر اینکه فاکتوری این روند را مختل نماید.

در این راستا و برای داشتن یک خواب راحت و معندل باید فاکتورهایی را در نظر داشت تا شرایط مطلوب بوجود آید.

دمای محیط

مسلما دمای محیط یکی از اصلی ترین نکاتی است که در خوابیدن افراد تاثیر زیادی خواهد داشت .محیط های خیلی گرم و یا محیط های سرد حتما باعث اختلال در روند خواب خواهند شد.

بیخوابی و بدخوابی
بیخوابی و بدخوابی

نور ها

هر چند بسیاری از افراد عادت دارند نور ها را به هنگام خواب اصلی و شبانه از محیط خود دور کنند ولی گاهی نورهایی مانند نور موبایل و یا نورهای کامپیوتر  و تلیزیون که به نورهای آبی مشهور هستند ،از این مسیر فراموش می شوند درحالیکه آنها نیز تاثیر خود را خواهند داشت.

چاره دردهای مزمن

برخی از دردها بخصوص در سنین میانسالی به بعد ممکن است در بسیاری از اوقات همراه انسان باشد مانند دردهای عضلانی ،اما لازم است حتما با مشورت با متخصصین لازم به فکر مداوای آنها بر آمد و به هنگام خواب ، درمانی مانند پمادها و داروهای مورد تایید پزشک را مصرف در برنامه گذاشت تا کمترین اختلال را در خوابیدن بوجود آورد.

جای خواب

تختخواب یا جای خواب برای استراحت و خوابیدن افراد است و عادت به تماشای تلویزیون و دیدن فیلم و یا گشت و گذار در اینترنت در این مکان اصلا توصیه نمیشود.این عادت های مضر در بلند مدت ریتم خوابیدن شما را مختل نموده و عملا لذت یک خواب آرامش بخش را از شما سلب میکند.

کافئین

افراد در مناطق مختلف دنیا عادت هایی برای نوشیدن قهوه و یا چای دارند که این موضوع میتواند تاثیر به سزایی در کیفیت خواب از خود نشان دهد.

مسلما اگر شما دچار اختلال در خواب هستید میتوانید مصرف این نوشیدنی های کافیئن دار را در زندگی روزمره خود کمتر نمایید.

شام

متاسفانه با زندگی ماشینی و کمبود وقت برای بسیاری از افراد فاصله بین وعده غذایی شام تا زمان خوابیدن شبانه معمولا کم میباشد.شام سنگین باعث ایجاد تحرک در دستگاه گوارش افراد شده و بنابراین ،حال و هوای آرام را از بدن تا دو تا سه ساعت از بدن دور میکند.

بنابراین لازم است وعده غذایی شام را حداقل دو تا سه ساعت قبل از استراحت شبانه نوش جان کنید.

بیخوابی و بدخوابی
بیخوابی و بدخوابی

کنترل ذهن

هرچند بخش عمده ای از ذهن هر انسان در برخی موارد توسط عوامل بیرونی مورد هدف قرار میگیرد و افکار و ذهن را ناارام میکند ، ولی اگر افراد که یا زندگی یشان و یا کارشان دارای استرس بیشتری میباشد لازم است با تمرین و به مرور سعی کنند به هنگام خواب این افکار سمی را از خود تا حد ممکن دور نمایند.هر چند واقعا برخی از آنها که در امتداد روزها و اوقات از راه میرسند ،ذهن را درگیر خود نگاه میدارند. البته در این موارد شاید قبل از رفتن به تختخواب یا جای خواب مطالعه چند صفحه کتاب بخصوص کتابهایی که در فهرست علاقه شما قرار دارند،ذهن شما را کمی از افکار سمی دور نگاه دارند.

باید به خاطر داشت استفاده از قرص خواب برای مدت طولانی شاید اصلا اهرم خوبی برای ریتم اصولی خوابیدن در بدن انسان نیست ،چرا که مسلما با خود عادت هایی را بوجود می آورند که بعدا دور شدن از این عادت بسیار مشگل تر خواهد بود.

گاهی برخی از دم نوش ها برای آرام شدن بدن و ذهن قبل از خواب مفید هستند ولی حتما در مصرف آنها نیز بایستی از کارشناسان این حوزه نظر خواست.

در ادامه برخی از وسایل خواب را برای بهبود شرایط کمی و کیفی این نعمت مهم برایتان معرفی که امکان خرید آنها را از معنبرترین فروشگاه اینترنتی ایران خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا