روانشناسی

کمال گرایی در تعطیلات چیست و راه های درمان آن کدام است

کمال گرایی در تعطیلات یکی از دلایل اصلی استرس در این دوران است. وقتی کمال گرایی در حوالی تعطیلات شعله ور می شود ، نه تنها کمال گراها نمی توانند از این دوران کاملاً لذت ببرند ، بلکه اطرافیان آنها نیز از این استرس بی بهره نبوده و از آن متاثر میشوند.

فکر تدارک طی شدن دوران تعطیلات و ایجاد شرایط مناسب و در واقع با توجه به تفکر این افراد کمال گرا ،بهترین شرایط مسلما شرایط غیر مطلوبی برای یک خانواده ایجاد میکند.

فکر اینکه با چه شرایطی بهترین دوران تعطیلات برای خود و اعضا خانواده فراهم شود و همچنین در این دوران بهترین سرویس های ممکن برای آنان مهیا شود،حتما با توجه به واقعیات موجود روزمره زندگی ما ،استرس زا خواهد بود.

کمال گرایی در تعطیلات
کمال گرایی در تعطیلات

در نتیجه ، هم کمال گرایان و هم عزیزانشان اغلب وقتی سرانجام تعطیلات به پایان می رسند ، احساس آرامش می کنند. متأسفانه ، این تجربه می تواند به معنای از دست دادن مهمترین فلسفه وجود تعطیلات باشد و گردآمدن با اعضای خانواده و برقراری ارتباط با دوستان برای با هم بودن بیشتر محتوای اصلی خود را در قالب توجه به بهترین سرویس ها از دست میدهد.

اگر به نظر می رسد این سناریوها آشنا هستند و فکر می کنید کمال گرایی در تعطیلات را تجربه می کنید ، خوشبختانه روش هایی برای کنار آمدن با آن وجود دارد.

در اینجا ، ما نگاه کاملی به کمال گرایی تعطیلات ، عوامل موثر در ایجاد آن خواهیم داشت و نکاتی را در مورد کاهش استرس در تعطیلات ارائه می دهیم تا در واقع بتوانید از بهترین زمان های سال با نزدیکترین و عزیزترین زمان خود لذت ببرید.

اگر به دلیل COVID-19 تعطیلات را فقط با خانواده نزدیک خود می گذرانید ، ممکن است فشار بیشتری را برای اطمینان از “عالی بودن” همه چیز و رضایت همه احساس کنید.

کمال گرایی در تعطیلات چیست؟

 

کمال گراها تمایل دارند خود را متقاعد کنند که افراد با استانداردهای بالایی هستند ، اما تفاوت های اساسی بین موفقیت بالا و کمال گرایی وجود دارد. وقتی صحبت از کمال گرایی در تعطیلات می شود ، خوشبختی و رضایت کلی فرد از یک تجربه از عوامل اصلی متمایز هستند.

کمال گرایی در تعطیلات
کمال گرایی در تعطیلات

افراد موفق با تعطیلات خود را با فعالیت های دلچسب که خاطرات ماندگار ایجاد می کنند ، مشغول می کنند ، اما اگر همه کارها به موقع انجام نشود ، اشکالی ندارد – تمرکز بر سرگرمی و جشن ها باقی می ماند.

در مورد کمال گرایی تعطیلات اینگونه نیست. برای کمال گرای تعطیلات ، اگر همه کارها تمام نشده باشد (و کاملاً انجام نشده باشد) ، یک تجربه استرس زا و ناامیدکننده برای کمال گرایان و متعاقباً برای سایر افراد درگیر است.

در حقیقت ، گرایش های کمال گرایانه اغلب به اختلالات اضطرابی خاصی مانند اضطراب اجتماعی ، اختلال وحشت و بیماری معروف به کمال گرایی OCD گره خورده است.

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) توضیح می دهد که کمال گرایی و اضطراب اغلب دست به دست هم می دهند ، و باعث می شود تفکر “چه می شود اگر” که اگر شرایط “بی عیب و نقص” نباشد ، از کنترل خارج می شود.

کمال گرایی چگونه استرس در تعطیلات ایجاد می کند

 

پیامد اصلی کمال گرایی در تعطیلات گفتگوی منفی با خود است که به استرس در تعطیلات کمک می کند. کمال گرایی در تعطیلات و فشار به عنوان میزبان “کامل” به جای لذت بردن از فصل تعطیلات به عنوان زمان جشن و به اشتراک گذاری ، باعث می شود که مردم احساس حقارت ، غرق شدن و نارضایتی کنند زیرا هیچ چیز هرگز استانداردهای غیرممکن بالا آنها را برآورده نخواهد کرد.

قابل درک است که هنگام جمع شدن در این زمان خاص از سال ، بخواهید همه چیز برای عزیزانتان “درست” باشد. به هر حال ، آنها شایسته بهترین ها هستند ، درست است؟

افرادی که ذاتاً افراد کمال گرا و مردم پسند هستند ممکن است اعتقاد داشته باشند که فقط در تعطیلات بهترین اهداف را دارند ، اگرچه ترس از طرد شدن در صورت بی عیب بودن اوقات ، مانع لذت واقعی آنها می شود .

کمال گرایی در تعطیلات
کمال گرایی در تعطیلات

شما ممکن است کمال گرایی در تعطیلات را تجربه کنید اگر:

هر هدیه ای باید “بهترین” باشد. چه دقیقاً با دست ساخته شده باشد یا ساعاتی صرف خرید آنلاین در جستجوی “ایده آل” فعلی شده باشید ، شما مصمم هستید که بهترین هدیه ها را برای هر شخص در لیست خود پیدا کنید. در تمام مراحل ، شما حتی از خود لذت نمی برید و عمل کادو دادن ، که قرار است احساس خوبی به شما بدهد ، احساس خوشایندی برای شما به ارمغان نمی آورد.

تمام روز را صرف وعده های غذایی تعطیلات کنید. شما تمام روز را در آشپزخانه دور می کنید و کمر و پایتان درد می کند. در خالیکه عزیزانتان علاقه دارند به شما کمک کنند ،شما از این کار دوری میکنید زیرا شما احساس می کنید باید بار خود را متحمل شوید تا مهارتهای آشپزی خود را کاملا بصورت کامل نمایان کنید.

همچنین نگران هستید که دستور العمل های شما به اندازه کافی دقیق نیستند ، بنابراین نمی توانید از هر یک لذت ببرید.
شما جنبه های دیگر زندگی خود را به تعویق می اندازید. بیش از حد مشغول این مسئله هستید که مطمئن شوید میزبان کاملی هستید و جشن های تعطیلات را بی عیب و نقص اجرا می کنید.

 

در نتیجه ، شما از جنبه های مهم زندگی روزمره و حتی شغل خود عقب می مانید. شما حتی شروع به اجتناب از جنبه های برنامه ریزی تعطیلات می کنید زیرا احساس می کنید این سزاوار توجه کامل شما است که قادر به ارائه آن نیستید.

ممکن است قبل از تعطیلات عید نوروز با توجه به حساسیت های شما برای کامل بودن ،اعضا خانواده استرس های زیادی به سراغشان بیاید که موجب خستگی روحی شود.
شما خیلی کارهای زیادی انجام می دهید! وقتی بیش از حد مشغول برنامه ریزی هستید ، چگونه می توانید از جشن و لذت لذت ببرید؟
علی رغم تلاشهای خارق العاده خود ، شما خود را متقاعد می کنید که هر آنچه را که برنامه ریزی می کنید هنوز به اندازه کافی خوب نیست.

کمال گرایی در تعطیلات از ابتدا لذت و رضایت مردم را از بین می برد. اما نیازی نیست که چنین باشد.

چگونه استرس تعطیلات را کاهش دهیم

 

می توان بر کمال گرایی تعطیلات غلبه کرد ، و هنگامی که فصل تعطیلات خود را با آرامش بخشیدن به استانداردهای بالا – و به ویژه قضاوت در مورد خود – ساده می کنید ، راحت خواهید شد. در اینجا چند روش برای کاهش استرس تعطیلات ایجاد شده توسط روحیه کمال گرایی پیشنهاد شده است.

کمال گرای داخلی خود را بشناسید

 

اکنون که علائم کمال گرایی تعطیلات را می دانید ، با نگاه به خود شروع کرده و دقیق تر الگوهای رفتاری خود را بررسی کنید. بپذیرید که آیا گرایش به کمال گرایی دارید یا نه ، و اگر کمال گرایی شما در فصل تعطیلات شعله ور می شود. آگاهی از الگوهای خود اولین قدم برای یادگیری نحوه رهایی از آنها است.

اگر احساس می کنید باید کاری را با استاندارد خاص (بالا) انجام دهید در غیر این صورت ممکن است دیگران و اعضا خانواده را دچار رنج نمایید.
اگر کاری را انتخاب نکنید زیرا می دانید از آن لذت نخواهید برد و وقتی شرایط کاملاً خوب پیش نمی آید استرس ندارید ، پس احتمالاً فرد کمال گرا نیستید.

بررسی کنید که چگونه رفتار شما بر دیگران تأثیر می گذارد

 

منصفانه با خود بررسی کنید اگر تمام استاندارد های شما رعایت نشود واقعا به اعضا خانواده و یا دوستان و فامیل شما که در تدارک تعطیلات خوبی برای آنها هستید،لذتی حاصل نخواهد شد؟

کمال گرایی در تعطیلات
کمال گرایی در تعطیلات

مطمئنا اینگونه نیست و به هر میزان که امکان برنامه ریزی با توجه به توانایی های فردی و مالی و … باشد لذت های متنوعی را میتواند ایجاد نموده و هدف از تعطیلات که کاهش خستگی های طول سال و دریافت انرژی برای سال پیش رو خواهد بود ،برای آنان میسر میشود.

در عوض ، الگوهای فکری خود را مجدداً بررسی کنید با توجه به اینکه چگونه خلق و خوی شما (تحت فشار و استرس یا خوشحالی و رضایت مندی) ممکن است بر شادی و لذت دیگران تأثیر بگذارد.

از ایده “کاملاً ناقص” استقبال کنید

 

خودتان را به چالش بکشید تا کارها را تا حدی ناقص انجام دهید – و با آن خوب باشید. در صورت نیاز از میانبرها استفاده کنید. کارها را خیلی خوب انجام دهید احساس آن را ببینید و کنار آمدن با این روش جدید تفکر و بودن ، مقابله با مراحل کوچک را تمرین کنید. این در نهایت به شما این امکان را می دهد که بدون اینکه آن را کامل کنید ، کنترل بیشتری بر وضعیت خود داشته باشید و حتی می تواند برخی از اضطراب های کمال گرایانه در تعطیلات را کاهش دهد.

از عزیزان نزدیکتان درخواست یاری کنید

 

اگر متوجه شدید که به دلیل کمال گرایی در تعطیلات دچار استرس یا اضطراب شده اید ، سعی کنید با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده در این باره صحبت کنید.

نکته اصلی این است که کمال گرایی در تعطیلات می تواند لذت فصل را برای شما و عزیزانتان خراب کند. خوشبختانه با چند ابزار ساده و با جلب حمایت می توانید خود را از استرس و ناراحتی ناشی از آن خلاص کنید و یاد بگیرید که چگونه در تعطیلات در کنار دوستان و خانواده خود واقعاً لذت ببرید.

 

تدوین و ترجمه:مجله آفتابگردان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =

دکمه بازگشت به بالا